Dry Needling behandeling te Roden

Wat is Dry Needling?

Dry needling is een zogenaamde intramusculaire behandeling (behandeling in de spier of spierknopen) die wordt uitgevoerd door een fysiotherapeut die daarvoor speciaal is opgeleid.

De behandelmethode wordt vaak ingezet bij spierklachten die al langer bestaan en zijn onderdeel van een totaalbehandeling. Voorbeelden zijn hoofdpijn, lage rugklachten, schouderklachten, nekproblemen, tenniselleboog.

De fysiotherapeut maakt gebruik van dunne acupunctuurnaalden, waarmee verhardingen (triggerpoints) in spieren effectief en snel kunnen worden ontspannen.

Wat is een triggerpoint? Dit is een verharding of een knoop in de spier die vaak lokaal pijn veroorzaakt maar ook kan uitstralen naar andere plekken op afstand in het lichaam. De fysiotherapeut zoekt gericht naar deze triggerpoints.

Is dry needling vergelijkbaar met acupunctuur?

Dry needling is niet hetzelfde als acupunctuur. Er zijn wel raakvlakken tussen acupunctuur en dry needling. Dezelfde naalden worden gebruikt en de techniek van het plaatsen van de naald komt overeen. Het verschil is dat bij Dry needling juist met één naald gericht en voor korte duur de spier wordt geprikkeld terwijl bij acupunctuur oppervlakkig meerdere naalden langdurig in het lichaam wordt gezet. Dry needling werkt op specifieke punten in de spieren.

Wanneer wordt dry needling toegepast?

Vooral voor spierklachten die al lang bestaan, is dry needling geschikt. Helemaal als er triggerpoints aanwezig zijn. Deze triggerpoints kun je zien als een pijnlijke verharding of spierknoop. Vaak veroorzaken deze triggerpoints niet alleen drukpijn, maar ook pijn op andere plekken in het lichaam. De fysiotherapeut gaat op zoek naar plekken met triggerpoints, omdat ze mogelijk de oorzaak kunnen zijn van je klachten. Een triggerpoint kan naast pijn ook zorgen voor bewegingsbeperking, stijfheid en een verminderde werking van de spier. Soms komen ook reacties voor als zweten, duizeligheid, licht in het hoofd, wazig zien, rillerig zijn of koude handen. De meeste patiënten met spierproblemen kunnen behandeld worden met de naalden, maar in sommige gevallen is dry needling minder geschikt. Zwangerschap is een reden om niet te behandelen, net als angst voor naalden. Acute blessures als gevolg van een ongeval, bijvoorbeeld een spierscheuring, zijn ook uitgesloten van behandeling.

Hoe voelt het?

Om de triggerpoints uit te schakelen prikt de fysiotherapeut ze aan. Op die manier wordt de spier gedwongen om te ontspannen. Het inbrengen van het naaldje voel je, bij een goede techniek, niet of nauwelijks. De naalden zijn immers zeer dun. De behandeling van de spier gaat gepaard met een plotselinge korte aanspanning van de spier. Juist deze ‘verkramping’ kan wel behoorlijk pijnlijk zijn, maar is meestal van korte duur. Daarbij is daarna meestal direct een positief effect merkbaar. De spier kan soepeler zijn, de beweeglijkheid groter en/of er is een afname van pijn.

Wat is het effect van een behandeling?

“Na een behandeling voelen de behandelde spieren meestal behoorlijk vermoeid en zwaar aan. Flinke ‘spierpijn’ is een veelvoorkomend fenomeen. Dit is volkomen normaal en verdwijnt vaak binnen een dag. Soms treedt wat vermoeidheid op na een behandeling.

Wat kost dry needling?

Deze methode is onderdeel van een reguliere fysiotherapie behandeling. Er zijn dus geen meerkosten ten opzicht van een reguliere behandeling.